Заходи з біології

                         
ВИХОВНИЙ ЗАХІД
« ТЕАТР ЖИТТЯ»
До всесвітнього дня боротьби зі СНІДом
      Вчитель : Сьогодні перед вами буде продемонстровано театр Життя. Що це, як це і чому саме так, - ви дізнаєтесь згодом. Ваша справа – зрозуміти, оцінити та зробити власний вибір.
     Що таке театр Життя? Ми часто потерпаємо від стресів, шаленого ритму життя, а відновлювати свої сили не навчилися. Перемогти себе, стати вище від життєвих негараздів і впевнено йти  до свого призначення можуть не всі.
      Дехто надає перевагу легшому, простішому вирішенню проблем, вдаючись до алкоголю, наркотиків не помічаючи, що скочується до прірви.  Ми, дорослі, не завжди можемо впоратися зі своїми проблемами, а для підлітка навіть маленька життєва дрібничка здається катастрофою. У підсвідомості підлітка навіть найменші неприємності та невдачі перетворюються у трагедію. Як застерегти підлітків, щоб зросли здоровими й щасливими, щоб кожен зрозумів, що життя одне, і його не варто витрачати на наркотики, спиртні напої, шумні компанії , невиліковні хвороби, на задоволення тілесних потреб?
(Зал прибраний в чорних тонах, горять свічки, учасники в чорному вбрані).
Учень. Звичайні монологи чи діалоги акторів покажуть вам театр людського життя, в такому світлі , як воно є насправді. Ми будемо говорити про смерть і справжню ціну життя, любов, вірність та біль зради, про долю та віру у щастя, перемогу над страхом та бажанням, прощення…одним словом, це про нас – людей.
Читець 1
-          Поговоримо?
-          Про що?
-          Про різне і ні про що…
-          Про те що добре , і не дуже…
-          Щось знаю я…
-          А чогось і не знаю..
-          Поговоримо?
-          Поговоримо, а раптом буде інтересно!
Сюжет 1.Народження людини і його долі. Норни.
  Біля чудесного струмка боги судять свій суд. Говорять, що там є прекрасне креслення , і з нього назустріч богам виходить три діви: Урд, Верданді, і Скульд. Минуле, Теперішнє, і майбутнє – ось що означають їх імена. Їх називають Норнами – провидицями долі. Як тільки народжується людина, зразу ж біля неї появляються Норни – судити долю.  Урд, Вернанді і Скульд – головні Норни,але є ще багато інших, добрих і злих. Нерівні вони дають людям долі.  Людям здається, що все в житті залежить від того, які Норни стояли біля колиски, і у всіх невдачах звинувачують їх.
Але гідно прожити життя, будучи щасливим чи нещасливим – справа кожного особисто, ось тут ніхто не допомагає.
Сюжет 2
 Щоденник підлітка.
ПОНЕДІЛОК. Зранку пішла в школу. Хто придумав вчитися? Знову посварилась з вчите лем, вона мене вже дістала… То я вдягнута не як учениця то сережки завеликі. Макіяж мій їй не подобається. Я втекла з  уроків, просиділа на лавочці усі уроки.
Додому йти не хочу – що з того? Там все одно нема чого робити. Залишилось чекати вечора. Ввечері буду тусуватись.
ВІВТОРОК. Вчора ми збирались на хаті. Прийшла пізно але зробила уроки, лягла спати а сьогодні зранку знову до школи пішла.  Нічого інтересного.
СЕРЕДА Сьогодні нам розказували на уроці про патріотів, людей які готові були віддати життя за Батьківщину. Я з хлопцями посперечалась -  вони говорять, що нема Батьківщини, а я їх не розумію: А як же тоді країна,в якій ми народились і живемо?
Я задумалась: А для чого я живу, в чому суть мого життя?
ЧЕТВЕР Вчорашнє запитання не дає мені спокою. Запитала в дівчат – вони також не знають, скоріше всього  ще мені зарано таким замислюватись. Краще я піду в комп ΄ютер пограю.
П΄ЯТНИЦЯ Класно! Сьогодні день пройшов, завтра на дискотеку. Нещодавно прийшла з тусовки. Потусувались, випили,покурили,  покричали і розійшлися. Прийшла додому , а тут мама: « Я в твої роки такою не була, що зараз за молодь?» В котрий раз я чую цю фразу! Звідки мені знати , якою вона була в 14 років, мене ще не було!
СУБОТА Прийшла зі школи. Відіспалась і почала збиратись на дискотеку. Дві години на це пішло. Потім пішла з друзями, випили, а чого тверезими йти? На сьогодні хватить.
НЕДІЛЯ Ось і пройшов тиждень. Тиждень як тиждень, як і всі попередні. Сьогодні спала до 5 год вечора бо прийшла додому під ранок. Зараз сяду за уроки – і знову спати.
Сюжет 3.
Зрада
   Пів року тому зі мною трапилось нещастя – я зламала ногу і довго не могла ходити. Коли я знову появилась в нашій компанії то дізналась, що моя найкраща подруга, та , якій я вірила так як сама собі, зустрічається з моїм другом який мені подобається. Я їх бачила разом, вони весело сміялись. Потім відкрилось, що вона розказала всі мої секрети усім в компанії , і вони довго над цим сміялися. Я не могла більше дивитися в очі цим людям і пішла, щоб більше ніколи не вернутися. Відчуття було таке, ніби летиш в прірву. Я не знаю,як пережити подвійну зраду. Мене зрадила найкраща подруга і кохана людина…

СЮЖЕТ 4.
Літо, або життя наркомана.
 В підвальній маленькій кімнаті, прокуреній і промерзлій, біля великого матрасу на столі стоїть попільничка, заповнена недопалками, і ще шприци. І стіни які я запам΄ятаю на все життя. На них намальований Бог, сонячне проміння і ангел. Що плаче.
Подобається? – запитала дівчина, що сиділа на матрасі. Яку звалиЛіто. Вана протягнула мені руку, синю з червоними ранами.
-          Хто це малював?
-          Я.
-          Скільки тобі років?
-          Шістнадцять.
-          Але я б дала 25.
-          Коли мені було 7 років, мене з татом залишила мама. Нам було важко, хоча для нас це був найщасливіший час. Ми  з татом їздили в Крим відпочивати грошей нам хватало. Літо простягнула фотографію, на якому вона маленька з татом, з високим красивим мужчиною.
-          Через 5 років до нас вернулася мама. Батько її простив , а я ні… Через півроку вони попали в автокатастрофу. Тато загинув, а в неї ані царапинки. Після цього я втекла з дому. Познайомилась з компанією, яка мене прийняла, а потім посадила на голку. Зараз я вже в іншій компанії. Ці люди навіть гроші зібрали мені на лікування.
-          Ти будеш лікуватися?
-          Ні!
-          Чому?
-          Хочу померти тут. Літо оглянула поглядом картини на стінах.
-          А чому тебе називають Літо?
-          Мене хлопці так назвали. Я дуже люблю літо. Шкода, що вже я його не побачу.
-          А може все – таки? Ти в Бога віриш?
-          Розумієш, важко в нього вірити тут. Для нас Бог один, - і бере в руки шприц.
   В кімнату зайшов кароокий хлопець з ромашкою і іграшкою в руках. Він прийшов привітати Літо з днем народження з тридцятим днем народження. Хлопці придумали його відмічати кожного тижня. А взагалі то день народження в Літо в червні, але  хлопці бояться , що вона не встигне його відсвяткувати .Вони живуть своїм життям. Це їх вибір. Для нас «нормальних» людей, мабуть так простіше. А вони живуть , кохають, помирають. А Літо могла б вчитись зі мною в одному класі, сидіти за одною партою. Але вони закриті у своїх маленьких підвалах і живуть там своїм втомлюючим життям.
Літо померла від передозування. Так і не дочекавшись літа.

СЮЖЕТ 5.
 Переборення страху.
   Ти пам΄ятаєш, як визиваючи над тобою нависла вишка в басейні? Ти довго дивився на неї, а потім настав момент, коли ти піднімався по холодних і вологих сходах наверх.
    І ось знаходячись на верху ти схилився над краєм. Земля здавалась такою маленькою, а басейн – маленьким кусочком неба, невідомо як потрапивши на Землю. І тоді появився він, страх: А якщо я зроблю щось не так, і тоді все, кінець – смерть. Ти зробив невпевнений крок і нахилився над прірвою…
    Ти пам΄ятаєш як  душа обірвалась від страху і ти відійшов назад? Лише одне запитання тоді було у голові: «Що я тут роблю? Навіщо я сюди заліз» Я хочу донизу в безпеку!»Але тоді ти переміг себе. Ти підійшов до краю безодні, нагнувся і … скочив. Відчуття невидимого захоплення захопило тебе. Ти винирнув легко і красиво, як дельфін. А потім ти цілий день провів в басейні, знову піднімаючись на вишку і стрибаючи вниз.
Наше життя - це тисячі найвищих вершин, на які ми піднімаємось знову  і знову. Для чого це? Навіщо? А для того , бо лише переборюючи себе , ми пізнаємо, що означає бути справжніми людьми.
Читець 2. –   Ви говорите, що сльози людські – вода?
Читець 3. –   Так.
Читець 2.-     Усі катастрофи проходять для вас без сліду?
Читець 3. –  Так.
Читець 2. -   І вам все одно , якщо десь горять міста?
Читець 3. –  Так.
Читець 2. –  І біль Афганістану не зачіпала вас ніколи?
Читець 3. -   Так.
Читець 2. -   А совість вас тривожить хоч деколи?
Читець 3. –  Так.
Читець2. –   І вам вдається її приборкати?
Читець 3. –  Так.
Читець2. -    А якщо хто небуть зруйнує вашу сімейну ідилію. Жорстоко росправиться з членами твоєї сім΄ї і вам самому кулею поранять груди?
Читець 3 –   Жах!
Читець 2.-   Невже і тоді відповісте  мені « так»?
Читець 3.-   Ні!
Читець 2.-   А ви говорите що сльози людські вода?
Читець 3. -  Ні
Читець 2. -  Усі катастрофи проходять для вас без сліду?
Читець 3 –  Ні
Читець 2.-   Так все ж теки щось вас тривожить ?
Читець 3 –  Так! Так ! Так!
                     
З історії біології
             БІОЛОГІЯ – (від грецького віос – життя і Logoc – слово ,вчення)- комплексна наука про живу природу. Предметом вивчення біології є життя у всіх його проявах:
-          Закономірності процесів, що лежать в основі життя
-          Специфічність цих процесів та їхні властивості на різних рівнях організації живого,
-           Форм його існування
-          Походження та розвиток
-          Поширення в часі та просторі
    Зокрема біологія, всебічно вивчає сукупність організмів як сучасних, так і викопних, будову рослин і тварин, їхні життєві функції, спосіб життя та поширення на Землі, індивідуальний та історичний розвиток живих організмів.
         Основним завданням біології є розв΄язання однієї з найважливіших проблем сучасності – раціонального використання біологічних ресурсів та підвищення продуктивності рослинного  і тваринного світу.
   Досягнення біології широко застосовують у багатьох галузях народного господарства, наприклад: тих що пов΄язані  з використанням живих організмів та органічної сировини( у промисловій мікробіології, захисті рослин, харчовій промисловості)
    Біологія тісно пов΄язана з іншими природничими науками (фізикою, хімією, математикою) і є теоретичною основою медицини, ветеринарії, агрономії,зоотехнії, психології, фізичного виховання тощо. Біологія має велике світоглядне значення;здобутки біологічної науки підтверджують природничо-історичне походження усіх живих істот та людини з характерними для неї вищими формами розумової діяльності. Прогрес біології детальне вивчення всіх життєвих процесів, зокрема явищ спадковості й мінливості, управління і регуляції життєдіяльності .
     Термін біологія запропонували 1802 незалежно один від одного французький вчений Жан Батіст Ламарк та німецький Г.Р.Тревіранус. Сучасна біологія являє собою складний комплекс наук, дисциплін, кожна з яких має свої завдання, об΄єкти дослідження, проблеми й методи. Своєрідні особливості рослинних і тваринних організмів зумовили насамперед диференціацію біології  на дві основні галузі – ботаніку і зоологію. Окремі розділи їх поступово оформились в самостійні наукові дисципліни.
З ботаніки виділились
-          Бактеріологія – наука про бактерії
-          Альгологія – про водорості
-          Мікологія – про гриби
-          Ліхенологія – про лишайники
-          Бріологія – про мохи.

1
В зоології за об΄єктами дослідження виділяють:
-          Протистологію – що вивчає одноклітинні
-          Гельмінтологію – паразитичних червів
-          Карцинологію – ракоподібних
-          Арахнологію – павукоподібних
-          Ентомологію – комах
-          Малакологію – молюсків
-          Іхтіологію – риб
-          Батрахологію – земноводних
-          Герпетологію – плазунів
-          Орнітологію – птахів
-          Теріологію – ссавців
За інших  великих розділів за предметом дослідження розрізняють:
-          Мікробіологію – вивчає мікроорганізми
-          Вірусологію – досліджує віруси
-          Гідробіологію – наука про закономірності біологічних процесів у водоймах.
Біологію поділяють також на:
-          Неонтологію – науку про сучасний органічний світ
-          Палеонтологію – предметом вивчення якої є вимерлі тварини (палеозоологія) та рослини (палеоботаніка).
Шляхи історичного розвитку, спорідненість різних систематичних груп організмів – їхню філогенію вивчає – філогенетика.
Різноманітність організмів та потреба класифікувати їх сприяли виникненню дисципліни – систематики, що підрозділяється на систематику рослин і систематику тварин.
Будову організмів та її зміни в індивідуальному та історичному розвитку досліджує – морфологія.
Розділ морфології, який вивчає внутрішню будову організмів методами розтинів та зрізів називають  - анатомією рослин, анатомією тварин, анатомією людини.
Морфологічні науки тісно пов΄язані з фізіологією, що вивчає життєві функції організмів. З біохімією, що вивчає хімічні основи життєвих процесів.
Взаємовідношення між організмами і середовищем досліджує – екологія.
Важливим розділом її є біоценологія, що вивчає біоценози.
Розміщення організмів на земній кулі, розселення їх тощо висвітлює біогеографія, яку поділяють на ( географія рослин)та зоогеографію (географія тварин).
2
Індивідуальний розвиток організмів вивчає – ембріологія, яка включає ембріологію рослин, тварин і людини.
Закономірності спадковості та мінливості організмів досліджує генетика.
   У зв΄зку з вивченням живого на різних рівнях його організації виділяють молекулярну біологію, молекулярну генетику, що досліджують життєві прояви на субклітинному, молекулярному рівні.
Цитологію – науку про клітину, як елементарну одиницю живого.
Гістологію – яка провадить мікроскопічне дослідження тканин тіла тварин і людини, та похідні від них науки – цитохімія, гістофізіологія.
Будову клітинного ядра вивчає – каріологія.
Біологічною наукою є також антропологія, яка вивчає природу людини, її походження й розвиток.
Вищі структурні рівні організації життя на Землі включаючи всю біосферу, вивчає – біогеоценологія.
    Широке застосування методів біохімії, біофізики, біоматематики та ін.. природничих наук сприяло виникненню нових наук як радіобіологія, біофізика, біоніка, космічна біологія, астробіологія.
    Знайомство людини з рослинним і тваринним світом почалося ще в давні часи. Повсякденні потреби людини сприяли нагромадженню відомостей про живих істот. Процес приручення тварині вирощування рослин вимагав дальшого поглиблення знань про них. Пам΄ятки стародавніх культур (ассірійської, вавилонської, єгипетської, грецької та ін..) свідчать про те, що ще задовго до початку нашої ери було здобуто значний емпіричний матеріал в галузі біології.
Важливе значення для розвитку біології мали твори давньогрецьких природодослідників:
-          Арістотеля («Історія тварин», «Про виникнення тварин»)
-          Теофраста («Дослідження про рослин», « Про причини рослин»)
     Перше сторіччя нашої ери характеризується проповіддю ідеї «божественного початку» всього існуючого. Ця ідея міцно вкоренилася в часи середньовіччя. Протягом тривалого історичного періоду розвиток науки в тому числі й біології гальмувала церква, особливо католицька, яка жорстоко розправлялася з найменшими проявами «вільнодумства».
     Вивчення природи в епоху відродження сприяло звільненню від релігійного світорозуміння, хоч науці й далі доводилося прокладати собі шлях у боротьбі з схоластичним та ідеалістичним світоглядом. Великий вплив на розвиток біології мало винайдення мікроскопа й удосконалення техніки досліджень.
3
 Це привело до відкриття дрібних» мікроскопічних» організмів, до поглибленого вивчення будови й розвитку рослин і тварин. З 2 ї половини 18 ст. почала розвиватися матеріалістична теорія еволюції органічного світу. Обгрунтуванню еволюційної ідеї сприяли праці природознавців 18 ст, російських вчених М.В. Ломоносова, К.Ф. Вольфа, П.С. Палласа.О.М. Радищева, А.А. Каварзнєва, французьких – Ж. Бюффона. 1 половині 19 ст російських вчених – К.М.Бера, Я.К. Кайданова, К.Ф. Рульє, фран.- Е.Жоффруа Сент – Іллера. Цілісну концепцію еволюції живої природи вперше запропонував Ж.Б. Ламарк(1809).Науковим підтвердженням ідеї єдності органічного світу було створення 1839 нім. Біологом Т.Шваном клітинної теорії, яка відіграла значну роль у виникненні й розвитку гістології, ембріології, анатомії рослин та багатьох інших  наук. Великим досягненням біологічної науки було зміцнення еволюційного вчення яке глибоко  обґрунтував 1859 Ч.Дарвін. Теорія Дарвіна про значення добору природного в розвитку органічного  світу, розкриття рушійних факторів еволюційного процесу мала велике значення у розв΄язанні проблеми доцільності органічної, сприяла утвердженню матеріалістичного розуміння розвитку органічного світу та появі й розвитку нових біологічних дисциплін
       В 19 ст. великих успіхів досягнуто в галузі фізіологічної хімії (нім. Ю.Лібіх, Ф. Велер),мікробіології (фр. Л.Пастер),вітамінології (рос. М.І.Лунін), еволюційної біології (рос. О.О.Ковалевський, І.І.Мечников, нім. Ф.Мюлллер, Е.Геккель), біогеографії (англ.. Ф.Склетер, А.Уоллес, рос. М.О. Сєвєрцов). Успіхи цитології і гістології  підготували відкриття основних законів спадковості та виникнення генетики. Перші спроби у розкритті механізму спадковості належать англ. Вченим Г.Спенсеру, Ч. Дарвіну, Ф.Гальтону, нім. К.Негелі, А.Вейсману, голл. Г де Фрізу і, зокрема, Г.Менделю, який встановив основні закономірності спадковості. Над цим питанням працювали також фр. А.Шнейдер, рос. І.Д. Чистяков, польск. Е.Страсбургер, амер. Т.Морган, нім. В.Флеммінг та інші які вивчали процеси розподілу хромосом при мітозі; нім.  Т.Бовері досліджували процеси запліднення у тварин і рослин  вчені І.М.Горожанкін, С.Г. Навашин, франц – Л.Гіньяр вивчали запліднення у рослин.
      Дальший розвиток біології характеризувався виникненням нових біологічних дисциплін та піднесенням досліджень в галузі класичних розділів біологічної науки. Особливого розвитку набули такі науки, як генетика, біохімія, цитологія, молекулярна біологія, фізіологія рослин і тварин,еволюційне вчення, біологія розвитку, екологія, біогеохімія, зокрема вчення про біосферу, мікробіологія,вірусологія, паразитологія, космічна біологія, астробіологія, біоніка, кібернетика, зокрема біокібернетика.
    Широко застосовуються нові методи дослідження і систематизації матеріалу (радіомето, електронна мікроскопія, біометрія). Значний розвиток у біологію зробили в галузі :
-          Фізіології тварин – І.М.Сєченов, І.П. Павлов
-          Ембріології та палеонтології – В.О.Ковалевський, О.О.Ковалевський, І.І. Мечников
-          Фізіології рослин – К.А. Тімірязєв

-          Селекції й акліматизації – І.В.Мічурін, А.О. Сапєгін
-          Вірусології – Д.Й. Івановський
-          Ембріології рослин – С.Г.Навашин.
-          Біогеохімії –В.І.Вернадський
-          Біохімії – О.М.Бах
-          Екології  тварин – М.О.Сєвєрцов.
      За роки Радянської влади одержано важливі результати у вивчені флори і фауни України, у висвітлені закономірностей розвитку рослинних і тваринних угрупувань  з метою розробки наукових засад збереження та відновлення природних ресурсів, виявлення шляхів відтворення та раціонального використання їх у народному господарстві й медицині.
Зокрема, велике значення мають роботи в галузі:
-          Ентомології і захисту рослин – В.Г. Аверін, В.П. Поспєлов, Є.В. Звірозуб – Зубовський,
-          Ботаніки, болотознавства – Д.К. Зеров
-          Геоботаніки, лісівництва і гідрології – Г.М.Висоцький.
-          Мікробіології – Д.К.Заболотний, В.Г. Дроботько
-          Селекції й акліматизації на Україні нових видів рослин –М.Ф.Кащенко, В.Я.Юр єв і тварин – М.Ф.Іванов,
-          Фізіології рослин – М.Г.Холодний, Є.П. Вотчал, В.М. Любименко
-          Фізіології тварин і людини – О.О.Богомолець, В.Я. Данилевський, В.Ю. Чаговець
-          Порівняльної анатомії – М.М. Воскобойников, І.І. Шмальгаузен, Д.К.Третьяков
-          Біохімії – О.В. Палладін
Сучасна біологія вивчає живе на всіх рівнях його організації
-          Молекулярному
-          Клітинному
-          Організмовому
-          Надорганізмовому

Досліджує можливості життя на інших планетах та в міжпланетному просторі. З прогресом в біології виник і розвивається ряд проблем, що мають не лише біологічне, а й етичне та соціальне значення, зокрема проблеми історичного  розвитку організмів та походження життя, охорони й раціонального використання природних ресурсів. Розв΄язання багатьох кардинальних питань біології дасть змогу з΄ясувати зв΄язки між різними організмами та навколишнім середовищем, глибше пізнати природу життя.


                                                                                                                                     

Немає коментарів:

Дописати коментар