Уроки біології

  Біологія 6 клас             Самостійна робота по темі:
Одноклітинні організми
І варіант                                     
(на  завдання 1 – 8 відповідати  «так» або «ні»)  по 0,25 бала
1.      Першим за допомогою оптичного мікроскопа побачив бактерії Антоні ван Левенгук.
2.      Хламідомонада, як і амеба, не має постійної форми тіла.
3.      Інфузорія – туфелька має велике і мале ядро.
4.      Евглена розмножується статевим способом.
5.      Дріжджі мають видовжену форму тіла.
6.      Бактерії – це мікроскопічні організми.
7.      Губки -  це одноклітинні організми.
8.      дизентерійна амеба спричиняє малярію

(завдання 9 -  16   мають одну правильну відповідь)  по 0,5 бала
9. За допомогою яких структур амеба протей захоплює їжу?:
а)  ротового отвору;
б)  глотки;
в) несправжніх ніжок.
г)  шлунково – кишкового тракту
10. Одноклітинними водоростями є:
а)  дріжджі;
б)  хламідомонада;
в)  евглена
г)  інфузорія
11. Як називаються парні органели інфузорії туфельки, що є різними за розміром, мають округлу форму та розташовані в середній частині клітини?
а)  скоротливі вакуолі;
б)  травні вакуолі;
в)   ядра
г) війки
12. Яка з перелічених водоростей є колоніальною?
а)   хламідомонада;
б)   хлорела;
в)   вольвокс
г)   ламінарія
13. Евглена зелена пересувається за допомогою:
а)   несправжніх ніжок,
б)   джгутика
в)   війок
г)   членистих кінцівок
14. Збудником малярії є:
а)  амеба
б)  комар
в)   людина
г)  плазмодій
15. За допомогою дріжджів виробляють:
а)  соняшникову олію;
б)  хліб,
в)  йогурт
г)  цукор.
16. Одноклітинна тварина здатна до фотосинтезу:
а)   амеба
б)   евглена зелена
в)    інфузорія туфелька
г)   хламідомонада.



(завдання 17 – 19 на відповідність) по 1 балу
17.
А
Б
В
Г
Д
Е






А) одноклітинний тваринний організм          1. дріжджі
Б) одноклітинна водорість                              2. монокок
В) одноклітинний морський організм           3.  спірогіра
Г) бактерія                                                        4. хламідомонада
Д) багатоклітинна водорість                           5.  фораменіфери
Е) одноклітинний гриб                                    6.  амеба
                                                           
18. (намалювати  ручкою  бактерії)
А
Б
В
 Г
Д





А)                                                                    1. диплококи
Б)                                                                     2. стрептококи
В)                                                                     3. спірохети
 Г)                                                                    4. монококи
Д )                                                                    5. бацили

19. Розташуйте органели інфузорії – туфельки за їх функціями у такій послідовності:
А
Б
В
Г




А) регулює вміст води                                      1. велике ядро
Б)  відповідає за статеве розмноження            2. війки
В)  забезпечує рух клітини                               3. скоротлива вакуоля
 Г ) керує роботою всієї клітини                      4.мале ядро
                                                                            5. джгутик

Завдання  20 - 22. Дайте відповіді на запитання
 ( за правильну відповідь  - 1 бал)
20. Як називається одноклітинний організм? Яка його будова? Що позначено цифрами 1,2.



21. Які заходи профілактики слід використовувати, щоб не захворіти на бактеріальні захворювання.

22. Яке значення для людини мають одноклітинні гриби – дріжджі?


Одноклітинні організми
ІІ варіант                                     
(на  завдання 1 – 8 відповідати  «так» або «ні»)  по 0,25 бала
1.Корисні для людини бактерії покращують її травлення
2.Бактерії розмножуються шляхом поділу клітини навпіл
3. Еукаріоти  - це організми які не мають ядра
4. Збудником малярії є малярійний комар
5.Бактерії – це мікроскопічні організми.
6.Вольвокс -  -  це колоніальний організм
7.Хвороботворні бактерії здатні до фотосинтезу
8.Хлорела має джгутики
(завдання 9 -  16   мають одну правильну відповідь)  по 0,5 бала
9. За допомогою яких структур інфузорія туфелька захоплює їжу?:
а)   ротового отвору;
б)  клітинним ротом
в) несправжніх ніжок.
г)  шлунково – кишкового тракту
10. Одноклітинними водоростями є:
а)  дріжджі;
б)  хлорела;
в)  амеба
г)  інфузорія
11. Як називається органела евглени зеленої , що реагує на подразнення?
а)   скоротлива вакуоля;
б)   травні вакуолі;
в)   світлочутливе вічко
г)    ядро
12. Яка з перелічених водоростей є колоніальною
а)   хламідомонада;
б)   хлорела;
в)   спірогіра
г)   вольвокс
13. Амеба пересувається за допомогою:
а)   несправжніх ніжок,
б)   джгутика
в)   війок
г)   членистих кінцівок
14. Збудником дизентерії є:
а)   амеба
б)   комар
в)   людина
г)   плазмодій
15. За допомогою дріжджів виробляють:
а)  соняшникову олію;
б)  булочки,
в)  йогурт
г)  цукор.
16. Одноклітинна тварина здатна до фотосинтезу
а)   амеба
б)   евглена зелена
в)   інфузорія туфелька
г)   хламідомонада.

(завдання 17 – 19 на відповідність) по 1 балу
17.
А
Б
В
Г
Д
Е






А)  одноклітинний тваринний організм          1. дріжджі
Б)  одноклітинна водорість                              2. бацили
В)  одноклітинний морський організм           3.  спірогіра
Г)  бактерія                                                        4. хлорела
Д)  багатоклітинна водорість                           5.  радіолярії
Е)  одноклітинний гриб                                    6. інфузорія туфелька
                                                           
18. (намалювати  ручкою  бактерії)
А
Б
В
 Г
Д





А)                                                                    1. диплококи
Б)                                                                     2. стрептококи
В)                                                                     3. тетракоки
 Г)                                                                    4. монококи
Д )                                                                    5. бацили

19. Розташуйте органели евглени зеленої  за їх функціями у такій послідовності:
А
Б
В
Г




А) регулює вміст води                                      1. хлоропласт
Б)  забезпечує сприйняття світла                     2. скоротлива вакуоля
В)  забезпечує рух клітини                               3. джгутик
 Г )  забезпечує фотосинтез                              4.червоне вічко
                                                                            5. ядро

Завдання  20 - 22. Дайте відповіді на запитання
 ( за правильну відповідь  - 1 бал)

20. Як називається одноклітинний організм? Яка його будова?
Що позначено цифрами 1,2.





21. Які заходи профілактики слід використовувати, щоб не захворіти на дизентерію?


22. Яке значення для людини мають бактерії?
Біологія 6 клас
Основні функції рослинного організму
ТЕСТИ
Вкажіть правильну відповідь ( «так» чи «ні»)
1. Фотосинтез відбувається за участю сонця?
2. Під час дихання рослини виділяють вуглекислий газ?
3. Транспірація – це виділення кисню?
4. Продихи листків не впливають на фотосинтез?
5. Продихи розміщуються тільки з нижнього боку листків?
6. Для рослин характерний автотрофний тип живлення?
7. Хлорофіл здатний вловлювати сонячні промені та засвоювати їхню енергію?
8. Воду для фотосинтезу рослини беруть з повітря?
9. Процес засвоєння рослинами вуглекислого газу з атмосфери має назву повітряне живлення?
10. Дихають рослини вдень і вночі?
11. Фотосинтез не відбувається вночі?
12.Листопад залежить тільки від зниження температури?
13. Добрива потрібні щоб відродити родючість грунту?
14. На ростові рухи рослини впливає світло?

Завдання з вибором однієї правильної відповіді
15. Для фотосинтезу рослині потрібні:
а) повітря
б) світло
в) вода, повітря, світло
г) грунт
16. Процес в результаті якого утворюються органічні речовини:
а) дихання
б) мінеральне живлення
в) фотосинтез
г) транспірація
17. Надходження мінеральних речовин до рослини відбувається через:
а) продихи
б) стебло
в) листок
г) кореневі волоски
18.Процес під час якого рослини виділяють вуглекислий газ:
а) фотосинтез
б) живлення
в) дихання
г) випаровування
19. Родючість грунту визначають передусім за вмістом у ньому:
а) піску і води
б) мінеральних речовин
в) гумусу
г) води
20. Разом із водою від коренів до листків рослин надходять:
а) повітря
б) крохмаль
в) вуглекислий газ
г) мінеральні речовини
21. Рухи рослин протягом доби спричиняються:
а) перепадом вологості грунту
б) зміною напрямку вітру
в) переміщенням сонця по небокраю
г) зміною атмосферного тиску
22.  Назвіть біологічно активні речовини які здатні захищати рослини від хвороботворних мікроорганізмів:
а)фітогормони
б) фітонциди
в) вітаміни
г) хлоропласти
23. Укажіть тканину рослини в якій відбувається фотосинтез :
а) покривна
б) механічна
в) основна
г) провідна
24. Видовжені живі клітини  через які транспортуються поживні речовини:
а) судини
б) ситоподібні трубки
в) провідні пучки

Завдання на відповідність
25. Органи рослини
  1. зачатковий пагін                                                                         А) квітка
  2. осьовий орган                                                                              Б) листок
  3. бічний орган пагона                                                                    В) плід
  4. підземний вегетативний орган                                                   Г) насіння  
  5. вкорочений видозмінений пагін  з обмеженим ростом            Д) брунька
                                                                                                             Е) стебло
                                                                                                              Ж) корінь
26. Тканини
1.тканина клітини якої постійно діляться                                              А) провідна
2. захищає рослину від несприятливих факторів                                   Б) механічна
3. забезпечує основну та живильну функцію                                         В) покривна
4.тканина що надає рослині міцність                                                       Г) видільна
5.забезпечує транспорт води  і мінеральних речовин                            Д) твірна

                                                                                                                      Е)основна
Біологія 7 клас
Процеси життєдіяльності тварин №1
І варіант                                              І рівень
Завдання ( 1- 6 ) з вибором однієї правильної відповіді
1. За способом живлення  стьожак широкий:
а) фільтратор
б) хижак
в) паразит
г) рослиноїдний
2. Органом дихання у крокодила є:
а) зябра
б) легені
в) шкіра
г) повітряні мішки
3. Кровоносна система у гідри
а) замкнена
б) незамкнена
в) відсутня
4. Сечовий міхур відсутній у:
а) кажана
б) землерийки
в) горобця
г) кита
5. Укажіть теплокровну тварину:
а) скат
б) хрущ травневий
в) жаба лісова
г) пугач
6.  У якої тварини відсутня грудна клітка:
а) черепахи
б) ворони
в) ропухи
г) кота
ІІ рівень
7. Які основні функції  покривів  тіла тварин?
8. Які існують способи пересування тварин?
9. Приведіть у відповідність органи виділення і тварини, яким вони притаманні:
       1. Метанефридії                           А) Кільчасті черви
       2. Зелені залози                            Б) Комахи
       3. Мальпігієві судини                 В) Молюски
       4. Протонефридії                         Г) Ракоподібні
       5. Нирки                                       Д) Плоскі черви
                                                              Е) Ссавці

ІІІ рівень
10. Приведіть у відповідність групи тварин та особливості будови їхнього черепа:
   1. Амфібії           А)багато нерухомо зєднаних кісток., на зябрових дугах – зябра
   2. Плазуни          Б) переважно хрящовий, широкий і плоский з великими очницями
   3. Птахи              В) кістковий зі збільшеним мозковим відділом та диференційованими зубами
   4. Ссавці             Г) кістковий з твердим піднебінням
                               Д) тонкостінні легкі кістки зрощені між собою
11. Яка будова травної системи у собаки свійського?
ІV рівень
12.    Які особливості  будови з явилися у птахів у процесі еволюційного розвитку у звязку з освоєнням ними повітряного простору?


Процеси життєдіяльності тварин №1
ІІ варіант                                              І рівень
Завдання ( 1- 6 ) з вибором однієї правильної відповіді
1. За способом живлення  вош:
а) фільтратор
б) хижак
в) паразит
г) рослиноїдний
2. Органом дихання у кита є:
а) зябра
б) легені
в) шкіра
г) повітряні мішки
3. Кровоносна система у  жаби:
а) замкнена
б) незамкнена
в) відсутня
4. Сечовий міхур відсутній у:
а) крокодила
б) папугая
в) слона
г) жирафи
5. Укажіть холоднокровну тварину:
а) кажан
б) гриф
в) жаба лісова
г) пугач
6.  У якої тварини один шийний хребець:
а) черепахи
б) ворони
в) ропухи
г) кота
ІІ рівень
7. Які основні функції  покривів  тіла тварин?
8. Які існують способи пересування тварин?
9. Приведіть у відповідність органи виділення і тварини, яким вони притаманні:
       1. Нирки                                       А) Ракоподібні
       2. Зелені залози                            Б) Комахи
       3. Мальпігієві судини                 В) Молюски
       4. Протонефридії                         Г) Кільчасті черви
       5. Метанефридії                           Д) Плоскі черви
                                                              Е) Ссавці

ІІІ рівень
10. Приведіть у відповідність типи дихання і органи , що їх здійснюють:
   1. Шкірне            А)трубочки, що пронизують все тіло, доставка газів іде без участі рідин
   2. Трахейне          Б) розчинені гази за допомогою дифузії проникають неглибоко і повільно
   3. Зяброве             В) вирости тіла із сіткою кровоносних судин, бувають внутрішні і зовнішні
   4. Легеневе           Г) комірчасті мішки, з або без перегородок, або утворені альвеолами
                                 Д) судини, що відкриваються на межі середньої і задньої кишок
11. Яка будова травної системи у голуба сизого?
ІV рівень
12.  Які особливості  будови кінцівок  мають тварини різних рядів ссавців, з чим повязана така різноманітність?


Біологія 7 клас
Контрольна робота 
з теми «Різноманітність тварин»
І варіант
(на  завдання 1 – 12 відповідати  «так» або «ні»)  по 0,25 бала
1. Риби – холоднокровні тварини?
2. Щука, окунь, лосось належать до класу Хрящові риби?
3. Між пальцями передніх кінцівок жаби є плавальні перетинки?
4. Самки земноводних  відкладають ікру у воду?
5. У плазунів шкіра має залози?
6. У плазунів запліднення зовнішнє?
7. Птахи мають зуби?
8. Яйце птаха не містить поживних речовин?
9. Птахи періодично линяють?
10. Кінцівки ссавців розташовані під тулубом?
11. Зуби ссавців однакові за будовою та функціями?
12. Для ссавців характерним є турбота про потомство?

(завдання 13 -  20   мають одну правильну відповідь)  по 0,25 бала
13. Рецептори бічної лінії у риб сприймають:
а) запах;
б) смак;
в) рух води та її напрямок.
14. Для будови шкіри земноводних характерне:
а)  вкрита роговими лусками, є слизові залози;
б)  гола , є слизові залози;
в)  гола, немає слизових залоз.
15.Кінцівки у плазунів розташовані ( якщо вони є):
а)  по боках тулуба;
б)  під тулубом,
в)   по різному.
16.Для шкіри плазунів характерним є:
а)  волога, вкрита роговими лусками;
б) суха вкрита кістковими лусками;
в)   суха, вкрита роговими лусками, щитками, або пластинками
17.Особливостями шкіри птахів є:
а)    багата на слизові залози,
б)   позбавлена залоз, крім куприкової яка виділяє слиз;
в)   позбавлена залоз крім куприкової яка виділяє жир.
18.Нагніздні птахи :
а)  кури
б)  гуси,
в)   ластівки
19.Для будови і функцій зубів ссавців характерним є:
а) не мають коренів, за будовою і функціями однакові;
б)  мають корені за будовою і функціями однакові,
в) мають корені за будовою і функціями диференційовані.
20. Зовні тіло ссавців вкрите:
а)   кістковими щитками;
б)  волоссям;
в)   роговими лусками


(завдання  21 -  по 0, 25 бала кожен термін)
21.  Дати визначення термінам:
 -  холоднокровні тварини,
-  пір я
-  птахи
- молочні залози

(завдання 22 – 24 на відповідність) по 1 балу
22.
А
Б
В
Г
Д
Е









А) Ряд Осетроподібні               1. латимерія
Б) Ряд Лососеподібні                2. йорж
В) Ряд Оселедцеподібні           3.  лящ
Г) Ряд Коропоподібні               4. форель
Д) Ряд Окунеподібні                5.  кілька
Е) Надряд Кистепері                6. риба - молот. 
                                                    7.  севрюга
23.
А
Б
В







А Ряд Хвостаті амфібії                 1. черв яга
Б) Ряд Безхвості амфібії               2.квакша
В) Ряд Безногі амфібії                   3. веретільниця
                                                        4. саламандра

24.
                                                                           
А
Б
В
Г
Д
Е










А) Ряд Пінгвіни                             1.сорока
Б) Ряд Куроподібні                        2. сапсан
В) Ряд Гусеподібні                        3.пугач
Г) Ряд  Соколоподібні                    4. лебідь 
Д) Ряд Совоподібні                        5. куріпка
Е) Ряд Горобцеподібні                  6. пінгвін королівський
                                                         7.малий дятел                        

(завдання   25 -27   по 1 балу)

25. Вибрати ссавців:
а) кархарадон ; б) алігатор; в) куниця; г) єхидна; і) коала  д)скат; е) хохуля є)  крижень;
ж) землерийка; и) тракакса;

26.Вибрати плацентарних ссавців :  а) їжак; б) качкодзьоб; в)варан; г) полоз; д) кускус
е)кенгуру; є) ведмідь; ж) піщуха ;и) кашалот;  і) коала .


27.Які особливості будови кінцівок характерні для
 - корови,
- собаки,
- кажана,
- кита?
 Розкрийте доцільність такої будови, її пристосувальне значення.


Контрольна робота
з теми «Різноманітність тварин»
ІІ варіант
(на  завдання 1 – 12 відповідати  «так» або «ні»)  по 0,25 бала
1. Плазуни – холоднокровні тварини?
2. Щука, окунь, лосось належать до класу Кісткові риби?
3. Між пальцями задніх кінцівок жаби є плавальні перетинки?
4. Самки земноводних  не відкладають ікру у воду?
5. У плазунів шкіра позбавлена залоз?
6. У земноводних запліднення зовнішнє?
7. Птахи  не мають зубів?
8. Яйце птаха містить поживні речовини?
9. Птахи періодично линяють?
10. Кінцівки ссавців розташовані по боках тулуба?
11. Зуби ссавців не однакові за будовою та функціями?
12. Для ссавців характерним є турбота про потомство?

(завдання 13 -  20   мають одну правильну відповідь)  по 0,25 бала
13. Рецептори бічної лінії у риб сприймають:
а) рух води та її напрямок
б) смак;
в) запах;
14. Для будови шкіри земноводних характерне:
а)  гола , є слизові залози;
б)   вкрита роговими лусками, є слизові залози;
в)  гола, немає слизових залоз.
15.Кінцівки у плазунів розташовані ( якщо вони є):
а)  під тулубом,
б)  боках тулуба;
в)   по різному.
16.Для шкіри плазунів характерним є:
а)  суха, вкрита роговими лусками, щитками, або пластинками
б) суха вкрита кістковими лусками;
в)   волога, вкрита роговими лусками;
17.Особливостями шкіри птахів є:
а)    багата на слизові залози,
б)   позбавлена залоз, крім куприкової яка виділяє слиз;
в)   позбавлена залоз крім куприкової яка виділяє жир.
18.Нагніздні птахи :
а)  качки
б)  індики
в)   зозулі
19.Для будови і функцій зубів ссавців характерним є:
а) не мають коренів, за будовою і функціями однакові;
б)  мають корені за будовою і функціями однакові,
в) мають корені за будовою і функціями диференційовані.
20. Зовні тіло ссавців вкрите:
а)   волоссям;
б)   кістковими щитками
в)   роговими лусками



(завдання  21 -  по 0, 25 бала кожен термін)
21.  Дати визначення термінам:
 -  теплокровні тварини,
-  пір я
-  ссавці
- виводкові птахи

(завдання 22 – 24 на відповідність) по 1 балу
22.
А
Б
В
Г
Д
Е









А) Ряд Осетроподібні               1. севрюга
Б) Ряд Лососеподібні                2. йорж
В) Ряд Оселедцеподібні           3.  лящ
Г) Ряд Коропоподібні               4. форель
Д) Ряд Окунеподібні                5.  кілька
Е) Надряд Кистепері                6. риба - молот. 
                                                    7.  латимерія
23.
А
Б
В







А Ряд Хвостаті амфібії                 1. саламандра
Б) Ряд Безхвості амфібії               2. ропуха
В) Ряд Безногі амфібії                  3.  веретільниця
                                                        4.  черв яга

24.

А
Б
В
Г
Д
Е










А) Ряд Пінгвіни                             1.ворона
Б) Ряд Куроподібні                        2. шуліка
В) Ряд Гусеподібні                        3. сич
Г) Ряд  Соколоподібні                   4. лебідь 
Д) Ряд Совоподібні                        5. куріпка
Е) Ряд Горобцеподібні                  6. пінгвін королівський
                                                         7.малий дятел                        

(завдання   25 -27   по 1 балу)

25. Вибрати ссавців:
а) кархарадон ; б) алігатор; в) куниця; г) єхидна;і) коала  д)скат; е) хохуля є)  крижень;
ж) землерийка; и) тракакса;

26.Вибрати плацентарних ссавців :  а) їжак; б) качкодзьоб; в) варан; г) полоз; д) кускус
е) кенгуру; є) ведмідь; ж) піщуха ; и) кашалот;  і) коала .


27.Які особливості будови кінцівок характерні для
 - бика,
-  вовка,
-  кажана,
-  кашалота? 
Розкрийте доцільність такої будови, її пристосувальне значення.


Біологія 8 клас. Самостійна робота .
Дихання та транспорт речовин
І варіант                                                                І рівень
1.Клітини крові у вигляді двоввігнутих дисків – це: 
а) лейкоцити, б) еритроцити, в)тромбоцити.
2.Функцію зсідання крові виконують: а) тромбоцити, 
б) еритроцити, в)лейкоцити.
3.Камер серця у людини:  а)2,   б) 4,   в) 3
4. Першу групу крові позначають:   а) А,   б)0,   в) АВ.
5. Очищує вдихуване повітря від пилу і зігріває: а) трахея,
 б) носова порожнина, в) гортань.
6.У яких судинах найменша швидкість руху крові: а) артеріях, б) венах, в) капілярах.
7.Голосові зв язки розташовані в : а) трахеї, б) бронхах, в) гортані.
8.Укажіть положення діафрагми під час вдиху:
а) опускається, б) не змінює свого положення, в)піднімається.

ІІ рівень
9. Обгрунтуйте профілактичні заходи , які можуть запобігти захворюванням 
органів дихання.
10. Яку першу допомогу слід надати людині у разі артеріальної кровотечі.
11. Установіть відповідність між захворюванням та враженими органами.
А
Б
В
Г








А) ангіна            1. запалення слизової оболонки бронхів
Б) пневмонія      2. запалення слизової оболонки трахеї
В) трахеїт           3. запалення легень
Г) бронхіт          4. гостре запалення мигдаликів
                            5. запалення слизової оболонки носової порожнини 

ІІІ рівень
12. Поясніть взаємозв΄язок  будови серця з виконуваними функціями.

13. Завдання на відповідність
А
Б
В
Г
Д









А) еритроцити       1. Прозора рідина                                                                                                  
Б) тромбоцити       2. білок крові           
В) лейкоцити         3.переносники кисню
Г) плазма                4.залізовмісні сполуки
Д) лімфа                 5. кров΄яні пластинки
                                6.рідка частина крові
                                7. білокрівці   
 
14. Завдання на відповідність
А
Б
В
Г









А) хрящова трубка                             1. бронхи
Б) еластичні, пружні волокна            2. порожнина носа           
В)  2 гілки                                            3.легені
Г) війки епітелію має                         4.гортань
                                                             5. трахея
                                                             6.голосові зв΄язки

   
ІV рівень
15. Чому найчастіше на туберкульоз хворіють люди, які живуть 
у неналежних житлових умовах  і  погано харчуються?


Дихання та транспорт речовин
ІІ варіант                                                                І рівень
1.Клітини крові у вигляді амеб – це: а) лейкоцити, б) еритроцити, 
в)тромбоцити.
2.Функцію перенесення кисню кровю виконують: а) тромбоцити, 
б) еритроцити, в)лейкоцити.
3.Ш луночків у серці:  а)2,   б)4,   в)3
4. Четверту групу крові позначають:   а) А,   б)0,   в)АВ.
5. Укажіть збудника грипу: а) бактерії, б) віруси, в) гриби одноклітинні.
6.У яких судинах найбільша швидкість руху крові: а) артеріях,
 б) венах, 
в) капілярах.
7.Хрящ ,який закриває під час ковтання їжі вхід до гортані , називають: 
а) кадик, б) надгортанник, в) щитоподібний
8. Укажіть положення діафрагми під час видиху:
а) опускається, б) не змінює свого положення, в)піднімається.

ІІ рівень
9. Обгрунтуйте профілактичні заходи , які можуть запобігти захворюванням 
органів дихання.
10. Яку першу допомогу слід надати людині у разі капілярної кровотечі.
11. Установіть відповідність між захворюванням та враженими органами.
А
Б
В
Г








А)  бронхіт          1. запалення слизової оболонки бронхів
Б) пневмонія      2. запалення слизової оболонки трахеї
В) трахеїт           3. запалення легень
Г)  ангіна           4. гостре запалення мигдаликів
                            5. запалення слизової оболонки носової порожнини 

ІІІ рівень
12. Поясніть взаємозв΄язок  будови крові з виконуваними функціями.
13. Завдання на відповідність
А
Б
В
Г
Д









А) лімфа                            1. Прозора рідина                                                                                                  
Б) плазма                           2. білок крові           
В) лейкоцити                     3.переносники кисню
Г)  тромбоцити                 4.залізовмісні сполуки
Д)  еритроцити                 5. кров΄яні пластинки
                                           6.рідка частина крові
                                        7. білокрівці  
  
14. Завдання на відповідність
А
Б
В
Г




      




         А) 2 гілки                                            1. бронхи
Б)  еластичні, пружні волокна           2. порожнина носа           
В)  хрящова трубка                             3.легені                                                                
Г)  війки епітелію має                         4.гортань
                                                              5. трахея
                                                              6.голосові зв΄язки

   
ІV рівень
15. Чому дуже часто виникають епідемії повітряно – крапельних? 

          Біологія 6 клас.
Загальна характеристика відділу покритонасінні.
 Класифікація покритонасінних.
                       Різноманітний і прекрасний світ рослин
                                    мохи, водорості,папороті, плауни і голонасінні:
                                                           сосни, кедри, ялинки,
    але володарі царства не вони.
Навчальні цілі: сформувати уявлення про покритонасінні як найвищий етап у розвитку рослинного світу, розкрити особливості будови та життєдіяльності покритонасінних рослин, ознайомити з особливостями їх класифікації; розвивати вміння робити самостійні висновки і навички роботи в групах; виховувати доброзичливість, культуру спілкування, формувати інтерес до предмета.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: після уроку учні повинні:
Знати: загальну характеристику покритонасінних;
класифікацію покритонасінних;
особливості будови та розвитку покритонасінних ;
загальні ознаки класів Однодольні та Дводольні.
Вміти: порівнювати будову покритонасінних з іншими відділами рослин,розпізнавати покритонасінні рослини на гербарних зразках, пояснювати переваги в будові, що забезпечують їм панування на Землі, робити висновки про ускладнення будови покритонасінних.
ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань та формування вмінь і навичок.
МЕТОД: словесний,робота в групах, індивідуальні завдання,заповнення таблиці, кросворда, додаткові завдання – загадки,робота з підручником.
ФОРМА: урок із застосуванням методик особистісно орієнтованого навчання.
ОБЛАДНАННЯ: підручники, зошити, маркери, папір, таблиця «Дерево життя рослин», «Історичний розвиток рослинного світу», лист, завдання для груп,гербарні зразки покритонасінних рослин, таблиці.
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ТА ТЕРМІНИ: покритонасінні, органи квіткової рослини, корінь, пагін, квітка, подвійне запліднення, кореневище, цибулина, бульба, стебло, листок, однодольні, дводольні.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
Пам΄ятка
1.Посміхнися вчителеві, гостям і однокласникам.
2.Будьте уважні й доброзичливі.
3.Гарний настрій і володіння собою допоможуть вам бути активними на уроці.
4.Аналізуйте й порівнюйте нове.
5.Не бійтеся помилитися, продемонструйте пам΄ять, увагу, досвід.
6.Робіть самостійні висновки.
7.Я бажаю всім вам успіхів.

ІІ Актуалізація опорних знань
На попередніх уроках яку тему ми вивчали? (голонасінні). Що нового ви взнали?
1)Біля дошки працює троє учнів за індивідуальними завданнями.
Завдання 1. Порівняйте спору і насінину занесіть у таблицю
Спора
Насінина
Спора – одна клітина, з якої розвивається гамето фіт. На ньому – статеві органи, що утворюють статеві клітини. Для злиття статевих клітин потрібна вода.
Насінина – багатоклітинна, містить запас поживних речовин. Зародок : бруньки і зародкові листки (сім΄ядолі). Для злиття статевих клітин вода не потрібна.

Завдання 2   Завдання на відповідність
1.Насінний зачаток        А)Жіноча статева клітина(гамета)з якої внаслідок запліднення          2.Пилковий мішок               розвивається зародок
3. Пилок                          Б)Особлива тканина в насінні, у якій відкладаються запасні                  
4.Спермій                               поживні речовини необхідні для розвитку зародка рослини.            
5.Яйцеклітина                 В)утвір у насінних рослин, з якого після запліднення розвивається  
                                                          насіння
                                            Г)чоловіча статева клітина (гамета) без джгутиків.
                                            Д)Сукупність пилкових зерен у насінних рослин.   

1
2
3
4
5






            3) Фронтальна перевірка знань (плакат дерево) якщо позитивна відповідь
           листки на дереві , негативна – опалі внизу.
            Завдання1.Цифровий диктант.
            1.Перші  насінні рослини.
            2.Є основні органи – корінь і пагін.
            3.Стрижнева коренева система.
           4.Пагони галузяться дихотомічно.
           5.Є підземний пагін – кореневище.
           6.Ріст стебла в товщину відбувається за рахунок збільшення деревини, а не кори.
           7.Характерний вставний ріст.
           8.Листки відсутні.
           9.Листки не розвиваються і мають вигляд зубчиків.
          10. Серед представників відділу є рівно –і різноспорові рослини.
         11. Розмноження насінням.
         12.Розмноження спорами.
         13.Запліднення залежить від наявності води.
         14.Запліднення не залежить від наявності води, оскільки чоловічі статеві
           клітини   досягають яйцеклітини з допомогою пилкової трубки.
          15.Гаметофіти утворюються і розвиваються на спорофіті за рахунок поживних речовин.
          16.У життєвому циклі переважає гамето фіт.
          17.У життєвому циклі переважає спорофіт.
         18.У насінині поєднані гамето фіт і спорофіт.
         19.Переважно дерева, різні кущі, трав΄ янистих серед них немає.
         20. Основна маса клітин деревини мертва.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
+
+
+
-
-
+
-
-
-
-
+
-
-
+
+
+
-
+
+
+
А які в них появилися ускладнення в будові порівняно з споровими рослинами (заповнити кола Айзенка)
-  насіння(розмножуються насінням)
- чоловічі і жіночі шишки
- корінь переважно має стрижневу кореневу систему
- потовщення стебла за рахунок камбію
- добре розвинена деревина
- покривна тканина з трахеїдами
- листки представлені хвоєю
- запліднення без участі води.
                  ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Асоціативна розминка.
    Сьогоднішній урок ми з вами почнемо з ваших відчуттів і уявлень. Закрийте очі на хвилину. Зараз я вимовлятиму слова, а ви мені розповідатимете про те, з чим асоціюються у вас ці слова.
-          Квітка ( аромат, бджола, мед, краса, метелик, вінок, квітник)
-          Рослини ( квітник, ліси, поля, луки).
Аналіз роботи
Обговорення епіграфа уроку
До учнів  надійшов лист від інопланетян.
Шановні учні!
    Ми займаємося вивченням рослинності Всесвіту. Хочемо, щоб ви  склали схему з коротким  описом покритонасінних рослин.
Для того, щоб скласти схему (вив. плакат) будемо вивчати тему.
ІІІ Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Оголошення теми, цілей уроку.
1.      Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Запитання для учнів. Як ви гадаєте чому рослини які ми будемо вивчати отримали назву покритонасінні?
    Покритонасінні – це вічнозелені або листопадні дерева, чагарники, або трав΄ янисті рослини.
Виникли в мезозойській ері ______років тому. В юрському періоді. Розквіт триває зараз – це панівна група рослин на нашій планеті. (вик таблиці).
 Поширені скрізь: на всіх континентах, у всіх кліматичних зонах та в найрізноманітніших екологічних умовах.  Життєві форми – дерева, кущі, трави. Найсуттєвішою відмінністю і перевагою покритонасінних над рештою відділів рослин є наявність спеціального органа розмноження квітки. Тому інша назва цього відділу – Квіткові.
На домашнє  завдання вам потрібно було повторити органи рослини(квітку, корінь, пагін, стебло,листок а також будову насінини).
Але перед тим відгадайте загадки.
Загадки.
Ноги на полі,середина на дворі,голова на столі.(корінь, стебло, зерно).
Літом у шубі, зимою у шапці. (дерево).
Всі пани скинули жупани, а один пан не скинув жупан.(листяні і хвойні дерева)
2.       Презентація  міні – проектів.(малюнки, визначення, вірші).
-          Корінь. Види коренів., кореневих систем.
-          Стебло.
-          Пагін.
-          Листок.
-          Квітка.
-          Насіння.
      3.Робота в 2 групах. (Робота з підручникомст.)
Завдання для групи 1.
         Є органи, що виявилися найефективнішим утвором для забезпечення розмноження   та пристосування до поширення рослин, завоювання ними нових територій, захисту насіння від несприятливих умов. Порівняйте будову голонасінних і покритонасінних рослин. Які нові органи з явилися у покритонасінних?
Завдання для 1групи.
   У покритонасінних є такі самі тканини, як і в голонасінних та інших спорових рослин. У покритонасінних вони швидше ніж у голонасінних забезпечують пересування поживних речовин, відповідають за опору рослин тощо. У яких рослин – голонасінних чи покритонасінних – досконаліша будова покривних, механічних і провідних тканин?
Завдання для 2 групи
Первинний ендосперм голонасінних становить собою частину гамето фіта. У покритонасінних не лише зародок, а й запасаюча тканина (ендосперм) утворюються внаслідок запліднення. Таке запліднення називають подвійним. Чи можна вважати процес подвійного запліднення перевагою покритонасінних над іншими рослинами? Якщо так то чому? (ст..83)
Завдання для 2 групи
    Насіннєві рослини розмножуються насінням та різними способами вегетативного розмноження. Людина використовує таку властивість у своїй практичній діяльності. Як ви гадаєте, чи може це бути пристосуванням покритонасінних рослин до умов середовища, що дозволило їм стати панівною групою на Землі.( ст. 91)
3.      Робота в групах.
Складання схеми – характеристики покритонасінних рослин. У вас на партах є листки на яких записуєте відповіді на запитання. (а правильні відповіді прикріплюємо до плаката )
Життєві форми -  дерева, кущі, трави.
Вегетативні органи – корінь, стебло, листки.
Наявність насіння – насіння захищене стінками зав΄ язі.
Спеціальний орган розмноження – квітка.
Запилення – вітром, комахами, птахами, тваринами, водою, самозапилення.
Запліднення – подвійне, завдяки цьому процесу насінина швидко накопичує запас поживних речовин, що скорочує час дозрівання.
Розмноження – вегетативне, насінням.
Плоди – різної будови і пристосовані до різних форм поширення.
Ускладнення будови тканини – провідної.
4.       Класифікація покритонасінних.
Пояснення вчителя (робота з підручником ст.. )
Квіткові рослини поділяють на два класи: Дводольні й Однодольні.
Ці класи мають характерну їм будову.
До класу Дводольні належать родини : Капустяні, Розові, Бобові, Пасльонові , Айстрові.
До класу Однодольні належать родини: Злакові, Лілійні.
Кожна група отримує  два варіанти відповіді з характерними ознаками Однодольних і дводольних. Вам потрібно вибрати правильні відповіді.
1 група – однодольні
2 – група – дводольні
                                                     Характерні ознаки Дводольних :
Кількість сім΄ ядолей у насінині -  2 сім΄ ядолі
Квітка – число частин по 4 – 5 або кратне їм.
Листки  - складні і прості, черешкові.
Жилкування – мають сітчасте або дугове жилкування
Стебло – у більшості рослин дерев ΄янисте, судини розміщені одним великим масивом у центрі стебла, або мають вигляд кільця між корою і серцевиною, мають камбій.
Коренева система – стрижнева у більшості.
Запилення – комахозапильні.
Характерні ознаки Однодольних:
Кількість сім ядолей у насінині -  1сім ядолі
Квітка – число частин кратне 3.
Листки  - прості, сидячі.
Жилкування – паралельне або дугове.
Стебло – трав ΄янисте, судини  розкидані по стеблу і не мають камбію.
Коренева система – мичкувата
Запилення – більшість вітрозапильні.
5.      Робота з гербарієм. Вибрати серед запропонованих  рослин  - однодольні рослини і дводольні. Пояснити за якими ознаками ви розрізняли ці рослини?

ІV Рефлексія
Заповнення таблиці. То які нові органи і нові риси організації появилися в покритонасінних рослин і яке їх біологічне значення.
Особливості будови та розвитку покритонасінних
Нові риси організації
Біологічне значення
1.Винекнення нових органів:
А)квітка :
- оцвітина (чашечка, віночок);
- головні частини (маточка, тичинка)
Б) плід
Здатність до подвійного запліднення, утворення насіння і плодів.

Захист насіння, поширення.
2. Подвійне запліднення
Забезпечення великої кількості поживних речовин у клітинах ендосперму.
3. Удосконалення тканин:
А)провідних;
Б)покривних;
В)механічних
Швидке пересування поживних речовин, захист від механічних ушкоджень, упора
4. Скорочення часу від запилення до запліднення , короткочасне дозрівання насіння
Широке розповсюдження, пристосування до різноманітних умов  існування.
5.Велика різноманітність вегетативних органів
Використання людиною, різні способи розмноження.
6.Вегетативне і насіннєве розмноження
Збільшення кількості покритонасінних, практичне використання людиною.

V Корекція здобутих знань
  1. Кросворд «Органи покритонасінних» 1 і 2 групі
Корінь Пагін Квітка Листок Стебло Плід
V Підсумки уроку
Учитель аналізує діяльність учнів на уроці, оцінює й коментує їхні навчальні досягнення.
VІ Домашнє завдання.
Вивчити §   .Повторити будову квітки, суцвіття
Порівняти будову генеративних органів голонасінних і покритонасінних рослин.
           
Біологія 7 клас

Тема: Загальна характеристика класу Птахи. Особливості життєдіяльності птахів. Лабораторна робота  “Вивчення зовнішньої будови птахів та будови пір’я”.
Цілі уроку:  ознайомити учнів із загальною характеристикою птахів; дати поняття про класифікацію птахів; ознайомити з екологічними групами птахів,  розкрити особливості зовнішньої будови птахів, пов’язані з польотом, продовжити формувати вміння працювати з роздатковим матеріалом, підручником, текстом та малюнками, відпрацьовувати вміння порівнювати та практичні навички дітей.
Розвивати уміння порівнювати біологічні особливості птахів із тваринами, що вже вивчили; уміння спостерігати, логічно мислити та бути уважними.
Виховувати бережливе ставлення до птахів, що мешкають поруч із людиною та птахів у дикій природі.
Що повинен знати  та уміти учень:
Учень називає: загальні ознаки класу Птахи.
Наводить приклади: рис відмінності будови птахів порівняно з плазунами, рис пристосованості у зовнішній будові до польоту.
Розпізнає характерні риси будови птахів , що належать до різних екологічних груп.
Порівнює спосіб життя холоднокровних теплокровних тварин.
Спостерігати та описувати рухи птахів під час польоту.
Тип уроку : засвоєння нових знань.
Форма уроку: урок панорама
Методи та прийоми: розповідь, складання схем, лабораторна робота, , ведення біологічного словника,  міні – проекти,
Обладнання: малюнки зовнішньої будови птахів,натурольний обєкт «Голуб сизий» будови  та видів пір΄я, схожість першоптахів із птахами та плазунами, малюнки птахів різних екологічних груп,малюнки дзьобів, нижніх кінцівок різних екологічних груп, малюнки види пір я та їх будова,колекції пір΄я,
Міжпредметні зв΄язки: історія, література,
Терміни: куприкова залоза, пір΄я: контурне, покривне, махове, рульове, пухове., стрижень, опахало, борідочки, гачечки, дзьоб, наддзьобок. піддзьобок, цівка, теплокровні тварини. архіоптерикс. орнітологія

ХІД УРОКУ

І Організаційний етап
Привітання. Релаксація
- Сядьте зручно. Розслабтеся. Заплющте очі. Навколо вас багато людей які унікальні по своєму. Ви розумієте що неповторні, у вас , як і в інших, багато чудових якостей. Ви усміхаєтеся, бо любите себе, усміхаєтеся усім людям які оточують вас. Повертаємося на урок з усмішкою і впевненість працюємо на уроці.
Перевірити готовність учнів до уроку.
ІІ Актуалізація опорних знань.
1.Перелічіть найбільш характерні ознаки рептилій.
2. Коли виникли рептилії?
3.Що ви знаєте про літаючих ящурів?
4. Не раз дивлячись на небо ми мріяли піднятися вгору і розгледіти простори з висоти.  які тварини можуть вільно літати? (Птахи). Показ малюнка птаха і запитання. Як ви гадаєте до якого кдасу віднесемо цю тварину? До класу Птахи. І на перший погляд чим відрізняються птахи від тварин які ми вивчили. (крила, піря,дзьоб)
5. Птах року 2014 (Представлення буклета)


ІІІ  Вивчення нового матеріалу
-      Оголошення теми, Цілей уроку. Розповідь вчителя.
Клас Птахи об ’єднує понад 8500 видів теплокровних хребетних тварин. У нашій країні близько 400 видів птахів пристосованих до польоту. Наука яка вивчає птахів – називається орнітологія.
1.      Загальна характеристика Класу Птахи.
-  тіло вкрите пір’ям
-      передні кінцівки птахів перетворилися на крила,пристосовані до польоту
-      а задні – слугують для пересування по землі, гілках дерев і у воді.
-      під час польоту птахи витрачають багато енергії , і тому у будові тіла є пристосування , за рахунок яких збільшується енергопостачання організму,і є такі пристосування, що зменшують енерговитрати під час польоту. Ці пристосування характерні для будови покривів птаха, його скелета, системи травлення, дихання, кровоносної і видільної системи.
-      птахи – двоногі тварини
-      теплокровні тварини – температура тіла не залежить від температури навколишнього середовища
-      підтримання постійної  і досить високої температура тіла близько 40 градусів вимагає  великих витрат енергії, тому птахи багато їдять
-      травна система пристосована до швидкого перетравлення їжі
-      зародки птахів розвиваються в яйцях
-      яйця вкриті вапняною шкаралупою на відміну від плазунів
КЛАСИФІКАЦІЯ ПТАХІВ
Місце птахів у системі царства Тварини.
                                             Царство Тварини
                                                            
                                              Підцарство Багатоклітинні
                                                           
                                              Тип Хордові
                                                              
                                                  Клас Птахи
                                                                                                                           
Надряд Плаваючі                         Надряд  Бігаючі                                Надряд Типові
Ряд Пінгвіноподібні                             ( Безкілеві )                                    ( Кілегруді)
                                                          Ряд Страусоподібні                   Ряд Тінамуподібні      
                                                          Ряд Нандуподібні                       Ряд Гагароподібні
                                                          Ряд Казуароподібні                   Ряд Трубконосі
                                                          Ряд Ківіподібні                           Ряд Веслоногі
                                                                                                                 Ряд Лелекоподібні
                                                                                                                 Ряд Фламінгоподібні
                                                                                                                Ряд Гусеподібні
                                                                                                                 Ряд Соколоподібні
                                                                                                                  Ряд Куроподібні
                                                                                                                 Ряд Журавлеподібні
                                                                                                                 Ряд Норцеподібні
                                                                                                                 Ряд Сивкоподібні
                                                                                                                 Ряд Голубоподібні
                                                                                                                Ряд Зозулеподібні
                                                                                                                Ряд Совоподібні
                                                                                                                 Ряд Папугоподібні
                                                                                                                Ряд Дрімлюгоподібні
                                                                                                                Ряд Стрижеподібні
                                                                                                                Ряд Ракшеподібні
                                                                                                                Ряд Одудоподібні
Особливості зовнішньої будови птахів (Голуб сизий)
   Голуб – символ миру. який зараз необхідний нашій Україні
Тіло птахів поділене на голову , шию, тулуб з вкороченим хвостовим відділом і кінцівки  (передня – крило, задня – цівка)
Покриви тіла. Шкіра суха й дуже тонка; на дзьобі вона утворює рогові чохли, на кінцівках – рогові луски, на пальцях – кігті.. Похідним шкіри є пір’я. Воно різне за будовою і функціями. У шкірі є лише 1 куприкова залоза яка розташована біля основи хвоста зі спинного боку. Виділяє секрет, яким птахи за допомогою дзьоба змащують пір’я. Сильно вона розвинена у водоплавних птахів виділяє жир, яким вони змащують пір’я, сприяючи його не намоканню у воді,а в курей та інших наземних тварин недорозвинута
На голові та скрізь по тілу є закінчення дотикових рецепторів.
ОЗНАКИ
ОСОБЛИВОСТІ БУДОВИ
Форма тіла
обтічна
Покрив
пір’я
Основні відділи тіла
голова, шия, тулуб, кінцівки
Органи розташовані на голові
1.Очі з повіками
2.Дзьоб (надзьобок, підзьобок, восковиця), ніздрі, язик
3. Внутрішнє та середнє вухо

Верхня кінцівка
Крила з трьома пальцями
Нижня кінцівка

Цівка( чотири пальці)
Залози
Шкіра суха, куприкова залоза
ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ
Тема: вивчення зовнішньої будови птахів та будови пір’я
Мета: ознайомитись із зовнішньою будовою птаха. його покривів та будовою пера
Обладнання: птах. колекція пір’я (контурне перо. пухове перо. пух) таблиця «зовнішня будова птаха». дзьоби та ноги птахів лупа. підручник
Інструктаж з техніки безпеки
Хід роботи
1.Розгляньте на натуральному об’єкті чи таблиці зовнішній вигляд птаха. визначте форму його тіла і хвоста.
.Зовнішня будова птаха (Голуба сизого)
- заповнення німого плаката

2. Розгляньте голову і знайдіть органи розміщені на ній. (Будова голови)
  Будова голови – на голові по боках є очі з рухливими повіками (верхньою, нижньою та мигальною перетинками), ніздрі та слухові отвори які затягнені барабанною перетинкою, язик.
Спереду голова витягнута у дзьоб ( надзьобок, підзьобок, восковиця) який заміняє птахам руку.
Шия дуже рухлива, завдяки чому птах може повертати голову на 180 градусів і більше.
Розгляньте на малюнку дзьоби різних птахів. Із чим пов'язані їхні відмінності? Як за будовою дзьоба з'ясувати. якій їжі віддає перевагу птах?
Мясоїди – гачкоподібний хапаючий дзьоб
Травоїди – трубчастий дзьоб, чіпкий дзьоб.
Всеїдні – короткий плоский дзьоб.

3. розгляньте тулуб птаха і знайдіть органи. розміщені на ньому.

Тулуб птаха обтічної форми.
Передні кінцівки перетворилися на крила у вигляді англійської букви зет.з трьома пальцями.
На задніх кінцівках є рухливі пальці ( 2- 4) які закінчуються кігтями.

4. Зверніть увагу на нижні кінцівки. знайдіть неоперену частину. цівку і пальці з кігтями (малюнок цівки)
Розгляньте особливості будови задніх кінцівок птахів. Скільки на них пальців? Чим вони закінчуються? Як розташовані пальці на ногах? З'ясуйте, яка частина ніг у птаха не має оперення. Чим вона вкрита? У яких тварин, що ви їх вивчали раніше, є такий покрив?
Будова задніх кінцівок залежить від способу життя птахів.
Ноги можуть виконувати роль допоміжного знаряддя праці. для будівництва гнізд. чистити піря
5.Розгляньте пера птаха. розміщені на тулубі. крилах і хвості. (колекція піря) – це контурні пера. Під ними на тулубі знаходяться пухові пера.
                                                            БУДОВА ПІРЯ
Пір'я різне за будовою і функціями.
типи пер
-      контурні
-      пухові
-      пух
-      ниткоподібні
-      щетинки
Види  пір’я
Контурне      Вкриває тіло птахів і визначає його контури, обумовлює можливість польоту й захищає птаха
Пухове – тонкий стрижень, що має вигляд пензликів; не утворює опахало; розташоване під контурним пір’ям, зігріває птаха.
Пух – укорочений стрижень, борідки відходять від нього пучком. Функція - утримування в шкірі шар повітря й зберігати тепло.
Махове
Велике тверде пір’я, з якого складається в основному літальна площина крила.
Покривне
Дрібніше пір’я, що вкриває тіло птахів.
Рульове (стернове)
Велике й пружне пір’я, що утворює віяло хвоста.Спрямовує політ, відзначається великими розмірами, пружністю й асиметрією опахал, як і першорядне.
                             
Розрізняють контурні (покривні, махові, рульові – стернові )   пухові пера, пух
Яке    значення має таке компактне розташування пір'я на тілі птаха?
6.На контурному пері знайдіть стовбур. очин.. опахало. і на ньому борідки першого і другого порядку. Замалюйте його і підпишіть частини.

                                            Контурне перо (малюнок )
  
   Контурне перо складається з порожнистого, міцного стрижня (вузької зроговілої трубки) .  Частина стрижня що міститься в шкірі, називається колодочкою або пеньком.  Між цією частиною й опахалом голий стрижень називають стовбуром або очином і прикріплених до нього двома рядами під кутом угору  бокові пластинки – опахала. (борідки 1 го порядку) Від кожної з борідок відходять борідки 2 го порядку що закінчуються невеликими гачечками які зчеплюються між собою в сусідніх рядах утворюючи пружну пластинку пера .
Покривні контурні пера – вкриваючи все тіло захищають його від вітру і дощу. Завдяки черепицеподібному наляганню пір’я утворює обтічність тіла птаха в польоті.
Махове пір’я знаходиться на крилах, збільшуючи площу опори крила в повітрі.
Рульове пір’я – на хвості і рухом хвоста птах змінює напрямок польоту і першому пальці кисті. Птах використовує  рульові пера і для гальмування під час посадки.
- чим заповнений стрижень, яке це має значення;
Пухові пера мають короткий стрижень опахала пухкі і м’які з лише борідок 1 го порядку не утворюють суцільної пластинки. Таким чином структура пухового піря пухка що дає змогу затримувати повітря поблизу тіла птаха, як теплоізоляційний шар.

Розгляньте набір пір'я птаха. Які види пір'я вкривають тіло птахів? Чим схожі й  чим відрізняються різні види пір'я? Роз'єднайте опахало в кількох місцях, а потім спробуйте з'єднати його пальцями. Чи вдало­ся вам це зробити? Чому? Яке значення мас пір'яний покрив птахів?

Розгляньте особливості будови передніх кінцівок птаха (крил), укажіть значення такої видозміни передніх кінцівок.


типи польоту птахів
- махаючий – політ під час якого птах утримується в повітрі з допомогою змахів пер.
- планерувальний – політ під час якого крила розставлені під кутом 90 градусів відносно тіла а птах під впливом сил тяжіння поступово втрачає висоту.
- ширяючий – це планерувальний політ. відбувається без утрати висоти . або навіть із підйомом. Під час такого типу польоту птах використовує висхідні потоки повітря.
- зависаючий –політ під час якого птах інтенсивно махає крилами але залишається на одному місці. У цьому випадку тяга яку розвивають крила спрямована вгору й урівноважує вагу тіла птаха.
У птахів періодично відбувається линяння - на місці опалих старих пір’їн виростають нові.

.Чому птахи після польоту розправляють крила дзьобом?
7. на пуховому пері знайдіть стовбур. очин. опахало і на ньому борідки першого порядку. Замалюйте його і підпишіть частини.
                                        Пухове перо (малюнок)
8. Позначте в таблиці особливості зовнішньої будови птаха
ознаки
особливості будови
форма тіла

покрив

основні відділи тіла

органи розміщені на голові
на тулобі



Сформулюйте висновок.
«В» ~ конструктивний рівень. За якими ознаками зовнішньої будови  птахи відрізняються від плазунів? ІЦо в них е спільного?
Іv   Закріплення знань учнів про зовнішню будову птахів
1.Яким птахам належать ноги зображені на малюнку.

1. водоплавні птахи,- 3,5
2. мешканці мілководдя - 6
3. ті які здобувають корм на деревах - 2
4. мешканці лісів - 4
5.хижаки – 1

2 Представлення Міні – проектів «Екологічні групи Птахів»
   Птахи заселяють різноманітні території нашої планети призвичаївшись до різних умов існування, до специфічних кормів, використовуючи при цьому різноманітні способи добування їжі. І це дуже добре видно на зовнішньому вигляді птахів, які відрізняються будовою дзьоба, довжиною шиї, ніг і хвоста, формою і довжиною крил, щільністю оперення. І ці особливості в будові відповідають способу життя птахів, позволяючи їм конкурувати з близькими видами і таким чином зберігати свій вид і підтримувати його чисельність
-      Комахоїдні  птахи;
-      Хижі птахи;
-      Птахи лісів
-      Птахи боліт і водоплавні
-      Птахи відкритих просторів
-      Зерноїдні
(Можна показувати будову дзьоба і цівки на малюнку)

3.Зоожарт . Птахам( грифу, сороці, туканові, страусові, гусаку, марабу, та фламінго  ) художник замінив ноги. Встановіть справедливість, кожному птаху поверніть його ноги.


Запишіть в зошит.

Як пов’язана будова птаха з екологічним середовищем

4.МЕТОД АКВАРІУМА
ПОДУМАЙТЕ, які зміни в житті птахів лісу відбудуться якщо:
А) проведена санітарна вирубка дерев ( зменшиться кількість дятлів та інших птахів дуплянників)
Б) знешкоджено хижі птахи. (збільшиться кількість гризунів і хворих птахів)
В)Проведена обробка інсектицидами. (Зменшиться кількість комахоїдних птахів)

5. Цікаве завдання. У 1960 р. у науці з’явився новий напрямок – біоніка. Мета цієї науки – розв’язання інженерних і технічних завдань на основі вивчення структури й життєдіяльності живих організмів.  Ми користуємося застібкою «блискавка»
 А який природний аналог цієї застібки ви знаєте. (Контурне перо – опахало якого складається з багатьох тоненьких і вузьких пластинок які скріплені між собою гачками)

6.СХОЖІСТЬ ПТАХІВ І ПЛАЗУНІВ
1. Шкіра цих тварин не має шкіряних залоз.
2. У плазунів лусочками покрито все тіло, а в птахів  - лусочки є на ногах, пір’я птаха походить теж із лусочок і має подібний хімічний склад.
3. розмноження відбувається шляхом відкладання яєць багатих поживними речовинами але вкриті яйця у плазунів шкірястою оболонкою, а в птахів міцною шкаралупою
4. Ті ж самі відділи тіла тільки хвостовий відділ вкорочений.
7.Схожість першоптахів із птахами та плазунами
( Малюнки птаха ,плазуна  і першоптаха)
 Археоптерікс – першоптах, одна з перших тварин, які були вкриті пір ям і мали здатність до польоту. Політ археоптерікса був ще планеруючим. Імовірно пересувався по землі стрибками, балансуючи передніми кінцівками і використовуючи їх для ловлі комах. Науці він став відомий з 1862 року, коли англійський учений Річард Оуен у доповіді Англійському Королівському Товариству описав вкриту пірям довгохвосту тварину, яку назвав археоптеріксом. Відбиток археоптерікса був знайдений у вапнякових кар єрах поблизу міста Золенгофена в Баварії в 1861 році. Відкладення цих карєрів датувалися мезозойською ерою, пізньоюрським періодом. Наразі науці відомо лише три відбитки археоптерікса, які зберігаються в Лондонському, Берлінському та Ерлангенському музеях.
Археопте́рикс, Першоптах (Archaeopteryx, грецьк. ρχαος — «давній», πτέρυξ — «крило») — найдавніший відомий рід вимерлих птахів, який належить до підкласу  ящерохвостих (хоча, можливо, до птахів не належав, а входив до побічної гілки птахоподібних динозаврів). У роді виділяють єдиний вид — Першоптах довгохвостий (Archaeopteryx lithographica). Жив у Юрському періоді, розміром приблизно дорівнював сучасній вороні. Формою тіла, будовою кінцівок та наявністю оперення подібний до сучасних птахів, можливо, літав, але за багатьма ознаками був близьким до плазунів. Відкриття археоптерикса було блискучим підтвердженням еволюційного вчення, свідченням наявності своєрідних перехідних форм між плазунами та птахами. Археоптерикси були розміром з голуба, мали дзьоб з конічними зубами, по три вільні пальці на крилах, двояковгнуті хребці, довгий хвіст з 20—21 хребця, вкритий пір'ям.
Історія відкриття
У 1860 році у верхньоюрських сланцях Золенгофена (БаваріяНімеччина) знайдено відбиток пера археоптерикса, описаний Германом Мейєром. Наступного року там же знайдено неповний скелет з відбитками пір'я, придбаний Британським музеєм і описаний у 1863 Річардом Оуеном, який зробив цей екземпляр типовим для виду. Найраніше знайденим екземпляром можна вважати екземпляр з 1855 року біля Ріденбурга, описаний Германом Мейером як Pterodactylus crassipes у 1875 році, перекласифікований Джоном Остромом в 1970-му На сьогодні знайдено 10 екземплярів археоптерикса.
Вміння літати
Велика подібність до сучасних птахів, наявність сильних крил, асиметричного пір'я і будова мозку, попри відсутність деяких особливостей скелета, вказують на те, що археоптерикс скоріш за все вмів літати. Але в посткраніальному скелеті археоптерикса немає жодних особливостей, необхідних для польту, крім вилочки. Проте вилочка була і в явно не літаючих динозаврів овірапторів. Така неповністю пристосована до польоту конструкція скелета плюс довгий хвіст, який літунам тільки заважав і в птахів атрофувався, значно послаблювали вміння археоптерикса літати. Тому, якщо археоптерикс і вмів літати, а не планерувати, то можна говорити лише про примітивний, недовгий політ.
Місце археоптерикса в теоріях походження птахів[
Арх. завжди був у центрі уваги палеонтологів, які вважали його систематичне положення вирішальним для визначення родинних зв'язків між плазунами і птахами. Багато вчених розглядали його як птаха; дехто вважав його проміжною ланкою між плазунами і птахами, або між динозаврами і птахами; дехто, незважаючи на його незвичайну подібність з птахами уналежнює його до тероподів (група динозаврів). Залишки багатьох недавно відкритих птахоподібних динозаврів показують, що ті ознаки, які вважали чисто пташиними, були не тільки в археоптерикса, але й у динозаврів. Крила, пір'я і особливості скелета інших птахоподібних тварин, знайдених нещодавно, зменшують винятковість археоптерикса і зміщують його систематичне положення ближче до плазунів.

 8.ОЗНАКИ СХОЖОСТІ ПЕРШОПТАХА

З  ПТАХАМИ
З  ПЛАЗУНАМИ
  1. Тіло покрите пірям не має шкіряних залоз
  2. Крила з маховим пірям
  3. Розташування пальців на ногах ( три вперед, один назад)
  1. Форма черепа
  2. Зуби на щелепах
  3. наявність пальців з кігтями
  4. Довгий хвостовий відділ хребта (
з 20 хребців)
  1. Рогові лусочки на ногах
V Узагальнення знань
1.Впишіть у текст пропущені слова
Птахи – покриті ________________тварини, які зберігають активність _____________ від змін _____________навколишнього середовища. Птахи широко ______________по земній кулі й зайняли всі ________________існування: ________________,______________,__________________; вони заселяють _____________території – від високих______________широт до дрібних _____________островів. У зв’язку  з освоєнням птахами _______________ Середовища у них виробився ряд_________________ до польоту: форма _____________, _____________, кінцівки, способи____________ і здобування ____________, особливості виведення ____________. Птахам властиві ____________, що зникли, які найбільш помітні в __________ птахів і менш виражені в __________________в межах своєї зони або__________ птахів. Найбільш видове ________________птахів зосереджене в ______________ зоні.

Слова для довідки: різноманіття, кочівних,океанічних, пір’ям,  температури, суходіл, воду, повітря, пристосувальних, потомства, теплокровність, середовища, будь – які, повітряного, пересування, їжі, перелітних, незалежно, розселилися, полярних, тіла,  крила, осілих, тропічній, ознаки.

2.Цікаві запитання.
1.Чому качки та інші водоплавні птахи можуть тривалий час знаходитись у холодній воді та при цьому не занурюватись.( груди та черевце які занурені у воду вкриті густим пухом, який зверху  щільно прикритий пірям, захищаючи пух від води. Завдяки пуховому покриву тіло качки оточене шаром теплого повітря та не стикається безпосередньо з холодною водою)

2. Ви, мабуть, помітили, що влітку в горобця піря лежить щільно, а взимку особливо в морози , настовбурчене. Чому горобець настовбурчує піря? ( птахи у морозний день настовбурчують піря. Між розчепіреним пірям міститься більше повітря, а повітря – поганий провідник тепла, тому тіло птаха менше охолоджується.

3. Як голуби пють воду? Вони опускають дзьоб вище ніздрів у воду і довго пють , не піднімаючи дзьоба.

4. Чому птахи не падають з дерев коли сплять? Міцні та еластичні сухожилля, що йдуть у пальці, перекинуті через суглоби ніг. Коли пташка присідає, сухожилля натягуються  і пальці міцно стискають гілку.

5. Чому в дятла міцний хвіст? Тому що він спирається на нього , лазячи по деревах та вибираючи з під кори комах



3          ПРИКАЗКИ ТА ПРИСЛІВ’Я

-      Горобець молодець – а ластівка краща!
-      Всяка пташка своє гніздо знає!
-      Лякана ворона і гнізда боїться!
-      Слово - не горобець: вилетить - не спіймаєш!
-      Щастя – вільний птах: де захотів там і сів!
-      Де ворона не літала, а до яструба в кігті потрапляла!
-      Одна ластівка весни не робить!
-      Ластівка весну починає, а соловей закінчує!
-      Рання ластівка – до щасливого року!
-      Ластівка під дахом – на щастя!
-      Трясогузка лід хвостом розбиває.
-      Розійшовся як дятел.
-      Курчат восени рахують.
-      Кожен кулик своє болото хвалить.
-      Пташку пізнають у польоті, а людину в роботі.
-      Надувся як сич.
-      Як з гуся вода.
-      Синичка невеличка, а пташка.

VІ  Підсумки уроку. Якою була тема уроку? Що було незрозуміло.

оцінювання роботи учнів на уроці.

VІІ  Повідомлення домашнього завдання.  .  запитання після параграфа терміни

      Біологія 7 клас
Тема : Органи чуття  тварин, їх значення.
освітня: розглянути органи чуття тварин , їх різноманітність ; формувати поняття про особливості органів чуття у тварин різних груп( безхребетних і хребетних), та їхню роль у житті тварин. Розглянути особливості подразливості тварин;
розвивальна: розвивати уявлен­ня про подразнення як загальну властивість тварин, вміння знаходити зв` язки між особливостями будови і функцій біологічних структур; робити висновки щодо ускладнення організму тварин  пов язаного  з удосконаленням і розширенням функцій, розвивати пізнавальний інтерес , вміння використовувати здобуті знання в нестандарнтих ситуаціях
виховна: розуміння єдності всього живого і бережливе ставлення до природи.
Очікувані результати:
учні:
·                    називають органи чуття тварин ( основні, специфічні);
·                    типи рецепторів;
·                    називають функції кожного з органів чуття;
·                    характеризують подразливість як загальну властивість тварин.
·                    роблять висновки про ускладнення будови організму
Основні поняття й терміни: подразливість, органи чуття , зір, слух, нюх, дотик,  смак, бічна лінія, ехолокація, термолокація, інфразвуки, ультразвуки, акомодація, звук.
Тип уроку: урок систематизації та  узагальнення знань, умінь, навичок
Міжпредметні звя`зки : фізика
Обладнання: колажі (  хребетні, безхребетні тварини), фото тварин, фрагменти відеороликів «Як бачать тварини»,  « Ехолокація дельфінів» , роздатковий матеріал,  плакат з типами рецепторів, завдання в конвертиках, презентація до уроку.

                                                                          ХІД УРОКУ
I.                   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Доброго дня! Вітаю вас! Пропоную налаштуватися на взаєморозуміння , співпрацю, роботу в групах.  Для роботи на уроці вам знадобляться підручник, зошит, мислення, пам ять, хороший настрій . Поверніть голову вправо – посміхніться, вліво – посміхніться!
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Вправа « Ланцюжок»
·                    Розташуйте поняття від  часткового до загального
А) 1) нервова тканина, 2 ) нейрон, 3) спинний і головний мозок,  4) нерви
Б)  1) центр головного мозку,  2) рецептор 3) нейрон , 4 )нервовий імпульс, 5) подразник.
В) 1) трубчаста, 2) дифузна, 3) вузлова, 4) стовбурова.
Г) 1) біла речовина, 2) кора, 3) півкулі, 4) борозни, звивини.
А




Б





В




Г





Завдання на відповідність  відділ головного мозку – функція
1. Мозочок                     А) орієнтація в просторі, координація рухової діяльності
2. Середній                     Б) контролює роботу серця, судин, органів дихання, травлення
3. Передній                    В) регулює діяльність усіх внутрішніх органів , обмін речовин
4. Проміжний                Г) обробляє інформацію отриману від  органів зору і слуху
5. Довгастий                 Д) керує діяльністю усього організму  та формує умовні рефлекси  
2. «Мозковий штурм»
·                    Укажіть як особливості  будови головного мозку пов` язані з особливостями  життєдіяльності  хребетних тварин?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Повідомлення теми, цілей та завдань уроку

     З навколишнього середовища постійно надходить інформація . Яка дозволяє  живим організмам реагувати на будь – які зміни, орієнтуватися. Але як організми  сприймають цю інформацію? За допомогою яких органів?
1.   На дошці вчитель разом з учнями складає схему
                                                                      «Органи чуття»
                                ↓                                                                                     ↓
                ОСНОВНІ                                                                      СПЕЦИФІЧНІ
1.Зір                                                                    Термолокація ( змії)
2. Нюх                                                         ЕХОЛОКАЦІЯ  ( ультразвуки, інфразвуки)              
3.Слух
4.  Смак
5. Дотик
6. Рівновага

Запитання. А які є специфічні органи чуття у тварин? Ознайомившись з сьогоднішньою темою ми дамо відповідь на  це запитання.

Усім живим організмам притаманна така властивість як ПОДРАЗЛИВІСТЬ – це здатність організму змінюватись у разі зміни зовнішнього середовища.
Запитання. Які середовища життя освоїли тварини?
-         водне
-         - грунтове
-         наземно – повітряне
-         інший організм
-         Запитання.  Назвіть умови ,які переважають в кожному середовищі?
І  чи однаково впливають на тварин?
Запитання. А як ви гадаєте, за допомогою яких структур тварини сприймають зміни , що відбуваються в навколишньому середовищі?

2.РЕЦЕПТОРИ – закінчення чутливих нервових волокон , або спеціалізовані клітини.
Кожний рецептор сприймає певний подразник.
                                         ( Плакат з типами рецепторів)
-         МЕХАНОРЕЦЕПТОРИ – різні механічні подразники із зовнішнього середовища і внутрішніх органів ( входять до складу органів слуху, рівноваги, шкіри,  опорно – рухового апарату, внутрішніх органів)
-         ХЕМОРЕЦЕПТОРИ – вплив хімічних сполук ( органи смаку, нюху)
-         ФОТОРЕЦЕПТОРИ – реагують на дію світлових променів ( органи зору)
-         ТЕРМОРЕЦЕПТОРИ – сприймають зміну температури зовнішнього та внутрішнього середовища ( шкіра)
-         РЕЦЕПТОРИ БОЛЮ – ( шкіра, внутрішні органи)
-         ЕЛЕКТРОРЕЦЕПТОРИ – властиві водяним тваринам ( акули, соми, вугрі)
-         МАГНІТОРЕЦЕПТОРИ – мають бджоли, мухи, жуки, метелики, птахи ( сприйняття магнітного поля Землі для орієнтування)
Рецептори органів чуття є периферійною частиною відповід­них аналізаторів або сенсорних систем.
У рецепторах органів чуття різні подразники перетворюються на нервові імпульси, які сприймає та аналізує центральний відділ нервової системи.
3. Функції органів чуття
Чуття
Функції
     Зір
Перетворення світлових подразників на нервові імпульси
     Слух
Перетворення коливань на електричні імпульси
     Нюх
Перетворення хімічних подразників на нервові імпульси
      Смак
Перетворення хімічних подразників на нервові імпульси
      Темпера­турна чут­ливість
Перетворення температурних по­дразників на електричні імпульси
   . Тактильна чутливість
Перетворення механічних подразни­ків на електричні імпульси

4. Загальний план будови сенсорних систем

       Так як тваринний світ різноманітний, то і органи чуття різної будови, і можуть розташовуватися на різних частинах тіла.
                         5.                  Завдання «Кейс»
     На дошці прикріпити у вигляді кейса  конверт( великий)  в якому розташувати в конвертиках органи чуття безхребетних тварин ( права ніша ), органи чуття хребетних тварин ( ліва ніша).
Органи чуття роздрукувати на кольоровому папері  і порозрізати ножицями і покласти у відповідні конверти позначені кольорами  певного кольору:
 Червоний – специфічні органи
Синій – органи слуху
Зелений  - орган зору

Жовтий – органи смаку, нюху
Рожевий – органи рівноваги
Білий – органи дотику

Поділити клас на дві групи ( дати опрацювати відповідні пункти в параграфі)
І група знайомиться з органами чуття безхребетних тварин
- Кишковопорожнинні
-  Черви  (  Плоскі черви  , Круглі черви , Кільчасті черви)
- Членистоногі ( Ракоподібні, Комахи, Павукоподібні)
- Молюски

ІІ група хребетні тварини
-         Риби
-         Амфібії
-         Рептилії
-         Птахи
-         Ссавці

  Кожній групі потрібно на колажах де є малюнки кожного класу тварин за допомогою двохстороннього скотчу ( клею)  прикріпити органи чуття які відповідають певному типу тварин.
Потім група презентує класу ватмани з органами чуття безхребетних  і хребетних тварин.
І визначаємо в яких тварин є органи чуття ,а в яких є спеціальні клітини. Також називаємо специфічні органи чуття.

І  КИШКОВОПОРОЖНИННІ
Органи чуття відсутні їх функцію виконують окремі клітини.
Гідра – завдяки нервовим клітинам яких є багато  на щупальцях  - гідра сприймає світло, дотик, та наявність певних хімічних речовин. Є  жалкі клітини.
Медузи – мають органи рівноваги( статоцисти) що допомагають відчувати положення тіла в просторі. Органи хімічної чутливості і «вічка» які здатні розрізняти світло від темряви. Усі ці органи розташовані в спеціальних тільцях по краю парасольки.
Коралові поліпи – жалкі клітини, клітини хімічної чутливості ( можуть рости лише в чистій воді)

ІІ  ПЛОСКІ ЧЕРВИ
Вільноживуча планарія має – зір ( очі), щупальця ( дотик), статоцисти ( рівновага) , органи хімічного чуття.

Паразитичні черви-  органи чуття не розвинені, а чутливі клітини містяться у поверхневому шарі покриву і рівномірно розподілені по всьому тілу.

ІІІ  КРУГЛІ ЧЕРВИ
Органи чуття не розвинені.
Сприймають механічні і хімічні подразники за допомогою нервових закінчень , розташованих у покривах по всьому тілу.
Ті що живуть у воді мають крихітні «вічка»

ІV  КІЛЬЧАСТІ ЧЕРВИ
Дотикові і світлочутливі клітини , які розташовані  по всій поверхні тіла. Є хімічна чутливість.
Світлочутливі клітини які утворюють « очі »  різної складності.
В багатощетинкових органи дотику, смаку, нюху – вусики.

IV РАКОПОДІБНІ
Орган зору – пара складних фасеткових очей ( 30 тис окремих вічок) – щоб фіксувати щонайменші зміни в навколишньому середовищі
Органи нюху – ( та хімічного аналізу смаку води) – пара коротких вусиків з чутливими щетинками на голові перед ротовим органом.
Органи слуху – мембрана
Органи дотику – пара довгих вусиків.
Органи смаку – щелепні щупики.
Орган рівноваги  - основа коротких вусиків

V  ПАВУКОПОДІБНІ
Орган зору – прості очі ( більше двох) направлена у свій бік ( 8) – бо не можуть крутити головою, зір поганий
Органи нюху , смаку  – на ногах і ногощупальцях
Органи слуху – мембрана
Органи дотику – волоски, що вкривають  все тіло
Органи хімічного чуття – на ногах  і ногощупальцях
 VI  КОМАХИ
Орган зору – ( фасеткові і прості очі) бачать ультрафіолет
Органи нюху – вусики або на ногах
Органи слуху – мембрана на щупиках нижніх щелеп і нижньої губи , у коників на ногах
Органи дотику – чутливі волоски на покривах.
Орган температурного чуття – на вусиках
У літаючих в основі вусиків є спеціальні органи для контролю за швидкістю й напрямком польоту.
VII   МОЛЮСКИ
Черевоногі – органи зору, нюху, дотику – щупальця, рівноваги.
Двостулкові – органи чуття відсутні є в них лише чутливі клітини в нозі  й у зябрах, що фіксують зміну складу й температури води.
Головоногі – 2 ока які за будовою подібні до хребетних,
органи рівноваги, смакові рецептори – на присосках щупалець, рецептори дотику, що допомагають відшукати здобич.
I  РИБИ
Органи зору – очі ( кулястий кришталик, плоска рогівка, на близькій відстані розрізняють колір, форму) Очі рухливі бо голова не крутиться.
Органи слуху – внутрішнє вухо
Органи смаку – чутливі клітини, що розташовані в шкірі вусиків, губ.
Орган нюху – ніздрі (нюхові мішки).
Орган рівноваги – півколові канали у внутрішньому вусі
Бічна лінія – це вузькі канальці заповнені рідиною, є рецептори здатні сприймати напрямок і швидкість течії, коливання води
II  АМФІБІЇ
У пуголовків органи чуття як у риб.
Органи зору – пара очей
Орган слуху – вухо ( внутрішнє і середнє з барабанною перетинкою)
Орган рівноваги – півколові канали у внутрішньому вусі.
Орган смаку – смакові бруньки ( на язиці в ротовій порожнині)
Орган дотику – рецептори шкіри
Орган нюху – пара мішків в передній частині голови ( ніздрі)

III  РЕПТИЛІЇ
Органи зору – пара очей ( зір кольоровий)
Орган слуху – вухо ( внутрішнє і середнє з барабанною перетинкою)
Орган рівноваги – півколові канали у внутрішньому вусі.
Орган смаку – смакові бруньки ( на язиці в ротовій порожнині)
Орган дотику – рецептори шкіри
Орган нюху – пара мішків в передній частині голови ( ніздрі)
Орган дотику – язик
У змій є теплочутливі органи, розміщені перед очима на голові. ( термолокація)

IV ПТАХИ
Органи зору – пара очей ( зір кольоровий)
Орган слуху – вухо ( внутрішнє і середнє з барабанною перетинкою)
Орган рівноваги – півколові канали у внутрішньому вусі.
Орган смаку, нюху  – недорозвинені
Орган дотику – рецептори шкіри
Орієнтуються по магнітному полю Землі.
Ехолокація – гуахаро, салангани

V ССАВЦІ
Органи зору – пара очей
Орган слуху – вухо (зовнішнє  - дозволяє визначити напрямок на джерело звуку,  внутрішнє і середнє  з  слухових кісточки з барабанною перетинкою) гострий слух.
Орган рівноваги – півколові канали у внутрішньому вусі.
Орган смаку – смакові бруньки ( на язиці в ротовій порожнині)
Орган дотику – рецептори шкіри, вібриси (довгі волосини – вуса біля носа і очей)
Орган нюху – пара мішків в передній частині голови дуже добре розвинений нюх.
Китоподібні, кажани, дельфіни, землерийки, тюлені – чують ультразвуки
ЕХОЛОКАЦІЯ – це випромінювання і сприйняття відбитих, як правило високочастотних  звукових сигналів з метою виявлення об єктів в просторі, а також здобуття інформації про властивості  і розміри перешкод.
Це один із способів орієнтації тварин в просторі.
6. Розповідь вчителя фізики про звук.
Звукові коливання в різних середовищах.
Різноманітність звукових коливань ( інфразвуки, ультразвуки)
Акомодацію ока.
(ПРЕЗЕНТАЦІЯ)

Це здатність організму сприймати та реагувати на зміни се­редовища існування, яка здійснюється через сенсорні та нервову систему.
·                    що подразливість — загальна властивість тварин.
Особливості:
·                    подразники сприймаються відповідним рецепторам органів чуття;
·                    граничне значення подразників специфічне для певних видів.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Презентація роботи учнів і відповідна слайдова презентація до кожного класу тварин.

·                    Яке значення в житті тварин мають органи чуття?
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ, ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
      

Немає коментарів:

Дописати коментар